UM krav og klubbrekorder i helga.

Postet av Førde IL - Symjing den 30. Sep 2018

For ei helg det har vert. Mange store opplevelser i Norges storstue AdO Arena.

AdO open samla ca 450 deltakarar, hovedsaklig fra Vestlandet, men også nokre fra hisia av fjella deltok. Førde deltok med 10 symjarar. Det er forsøk med kvalifisering til finaler. Årsklassane i finalane var 2001 og eldre, og 2002 og yngre.

Den yngste Vetle Haram Malterud (07) svømte mange øvelser, og satte ny personlig rekord på nesten alt han deltok på. Han svømmer utruleg flott teknisk.

Ludvik Vassbotn Guldhav (06) Svømte alle LÅMØ øvelsane pluss litt til. Han hadde feire personlige rekorder, og på 200 bryst og 200 rygg, fekk han nokre solide personlige rekorder.

Nikoline Håland (06) gjennomførte sin første 100 butterfly til stor glede, og fekk også pers på alle øvelser ho stilte opp i.

Ingrid Leive Vegsund (05) satte ein solid pers på 200 fri. Ho symde også fleire gode øvelser, og viser god fremgang teknisk.

Oskar Fink (04) fekk til mykje av målsettingane han hadde satt for seg i helga, og reiste heim med mange nye personlige rekorder. 400 fri var ein øvelse han fekk veldig bra til, og også han har forbedra seg mykje teknisk.

Artur Grzebieluch (04) kjører knallhardt ut fra start på alle øvelser, leder ofte feltet, og tar mange heat seire. Han forbedrer seg mykje når han går i bassenget, og selv om han fortsatt er veldig "ny" i svømmemiljøet, så begynner han å ta veldig innpå dei meir erfarne klubbkolegaene hans. Han er svært nær å ta den magiske 30 sekunds grensa på 50 fri, og 3 minutters grensa på 200 medley. Litt meir jobbing med bryst teknikken, så sitter denne.

Oliver Øksland (04) har alltid knallharde åpninger, uansett kva han svømmer. Perser på nokre øvelser, og går seg litt stiv på andre. 200 rygg og 100 fri er to distanser som gjekk veldig bra. Han nærmer seg også den magiske under ett minutt grensa på 100 fri, og trenaren har fått med seg kva som skal justerast slik at det sitter. Oliver har vist i helga at han er ein av dei beste på starten, og får alltid ein god ledelse ut fra start. På 200 rygg, så svømmer Oliver også finale, og forbedrer persen sin ytterligere.

Simen Furesund Grimeland (04) har virkelig hatt godføleslsen i helga. Han har stålt som en sol, og fekk mange veldig gode resultater. Han perser med 11 sekund på 100 butterfly, og får den øvelsen endelig til å sitte. 1:13:76 er den nye persen. På 200 rygg, så klaffer alt utruleg bra. Han svømmer seg til finale på denne øvelse, og i finalen så knuser han til med ny pers og beste 04 tid i klubben med 2:30:61. Simen tar fleire Nordsjøkrav på stemnet.

Reinert Solheim Erland (04) får alt til å stemme i helga. Han perser på alle distanser, og svømmer hele 4 finaler. på 100 bryst, så setter han sågar ny pers på 50 meter vendingen med 32:90, og i mål er han inne på 1:12:42. det var bare max ut fra start. på Søndagen skal han svømme 50 bryst, men i forsøket, så svømmer han teknisk dårlig, får ikke til vendingen, men kommer inn på ny pers med tiden 32:62. Han er tydelig missfornøyd, for han vet at han har mere inne. Reinert svømmer imidlertid godt nok til å komme til finale. I finalen så knuser han til, i bane ved siden av noen av Norges mest lovende juniorer som er litt eldre enn han selv, så er han helt oppe på linje med dei ved vending 25 meter. Han suser inn mot mål, og klokker inn på smått utrulege 31:96. Dette er den raskeste 2004 tiden på 50 bryst så langt i Norge i år, og han klarer også kvalikk kravet til UM i Asker i November. Det er berre to 04 gutter i landet som har klart dette kravet.

Sivert Solheim Verhage (02) har også ein vanvittig god helg. Han kommer inn i helgen med pers på 2:04:59 på 200 fri, og i forsøket så får han fine 2:02:08 Når han da får vite at han er ca ett sekund fra klubbrekorden som er 5 år gammel, så lyser det opp i øynene hans. Han kvalifiserer til finale, og i finalen så knuser han til med fantastiske 1:59:89. Ny klubbrekord og samtidig den første Førdesymjaren under 2 minutt nokon sinne. Han tar også fleire Nordsjøkrav. Sivert setter også pers på fleire øvelser, og forbedrer også sin egen klubbrekord på 200 butterfly med ca 5 sekund. Den nye rekorden er 2:33:47

På bildet: Sivert S. Verhage